Voorbeeld 1
Situatie: Opdrachtgever die veel waarde hechtte aan een gastvrij klantcontact op zijn kantoor, medewerkerstevredenheid en doelmatige bedrijfsvoering.
Uit de Facilityscan bleek dat het ruimtegebruik niet in verhouding stond met de werkzaamheden en het aantal aanwezige medewerkers. Veel lege kantoordelen en - werkplekken. Deze situatie kende meer (indirecte) gevolgen dan de opdrachtgever had verwacht. Onnodige huurkosten lagen voor de hand. Maar het ruimteoverschot ondermijnde ook de interactie en teamspirit binnen het bedrijf. Er bestond geen noodzaak om bureaus te delen, waardoor medewerkers niet gemotiveerd werden tot het opruimen van hun bureau. Dat leidde weer tot rommelige werkplekken vol papieren, hetgeen door klanten tijdens hun bezoek als onprofessioneel werd ervaren. Het oogde chaotisch. Oftewel 3 bedrijfsdoelstellingen werden onbewust tegen gewerkt. Ruimte reductie en invoeren van cleandesk policy werden op de lijst van aandachtspunten gezet en binnen 6 maanden doorgevoerd.